Buitenland

Värmland, een zweeds snoekparadijs.

We spreken 2012, mijn vismaat Carey van Kints en ikzelf zijn in zweden om de Predatortour te vissen, Dat we deze uiteindelijk op onze naam wisten te schrijven was iets wat we van te voren niet hadden durven dromen. We zijn er 2 weken en hebben een huisje geboekt via NOVASOL. Ruim voldoende tijd om voor te vissen en ons te bereiden op de wedstrijd.

Värmland

Het gebied waar we zitten is Värmland een uitgestrekt gebied met heel veel meren. De wedstrijd wordt op Laxsjön gevist maar we maken ook uitstapjes naar het gigantische meer Vänern en naar de talloze andere meren in het gebied.

Natuurlijk maak je als je naar zo'n gebied gaat een plan, zeker als je daar een wedstrijd gaat vissen en er gaan bergen kunstaas mee. Uiteindelijk hebben we zoals het altijd is gebleken op zulk soort trips 80% van de tijd maar met twee stukken kunstaas gevist.

In de aanloop van de wedstrijd zijn we het meer Laxsjön aan het verkennen zodat we weten waar de vis zich ophoud, het is begin mei dus de water is nog aan het opwarmen, en het meeste water is zo rond de 12-13 graden voor Laxsjön goed. Op het inmense Vänern, waar we ook willen gaan vissen, is het een ander verhaal. Het is net boven de 10 graden op het open water en is zoeken naar baaien waar het water warmer is om de snoek te vinden.

Het mooie van zo'n trip met verschillende wateren waar je vist is dat je ook veel van de omgeving ziet, en de bijbehorende natuur, wat dat aangaat is zweden een land apart, de sfeer, de natuur en de mensen maken het alsof de tijd stil staat. Een gevoel wat (ik in ieder geval) je alleen daar hebt.

Jerkbaits

Al snel bleek zoals eerder vermeld werd dat zwart/rood de kleur was die vis in de boot bracht. Maar hierin hadden we een probleem, de enige zwart/rode jerkbait die we hadden was de Rovers buster jerk, wat nu als we die kwijt zouden raken voor de wedstrijd begon? Andere kleuren busters kregen wel volgers maar de aanbeten bleven uit! 'S avonds in het huisje vlijtig aan de slag gegaan met een zwarte en een rode edding stift en in mijn meest crea-bea uitspatting de Rovers buster jerk zo goed mogelijk nagemaakt. En dat werkte! de dag erna was het gelijk raak en die dag volgde er nog vele!

Vänern

Dit is werkelijk een immens water met een oppervlak van circa 5.600 vierkante kilometer. Het is zo groot dat het zijn eigen weersysteem en een archipel met zo’n 20.000 eilanden heeft. Er zit een zeer goed goede populatie aan Snoek, zalm en forel maar ook snoekbaars komt hier voor. Daarnaast loopt je hier ook wat minder voorkomende soorten in zweden tegen het lijf zoals de winde die ik ving op een buster.

Je kunt hier als je in het juiste seizoen komt echt gigantische (pelagische) snoeken vangen, wij waren er eigenlijk net te vroeg omdat de water temperatuur net iets boven de 10 graden was, voor de snoekvisserij is 12-13 graden daar eigenlijk ideaal. Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind en hadden na een paar dagen aangename temperaturen met veel zon waardoor het water snel opwarmde.

Baars

Voor de wedstrijd telde baars ook mee, dus die moesten we zoeken op Laxsjön. Op dit meer scholen ze echt met 1000-en en waren ze als je je dieptemeter goed in de gaten houd niet zo heel moeilijk te vinden. Echter als je op de school ging liggen en de gevangen baarzen gelijk terug zetten was de school zo verdwenen, de gevangen baarzen zwemmen terug naar de school en of het het gedrag is van deze vis of dat ze een "paniek hormoon" of iets dergelijks in het water los laten? zeg het maar, het feit is dat als we dit deden de school ging zwemmen en waren we ze binnen de kortste keren kwijt.

Wij loste dit op om eerst de school te vinden en hier dan op de kaart van de fishfinder een digitale "werpring" met een straal 30 meter te plaatsen. De boot werd dan op rand van deze ring gelegd en zo konden we precies de buitenkant van de school aanwerpen en baars vangen zonder dat we bang hoefde te zijn dat we deze verstoorde. Dat dit werkte bleek aan de aantallen, 100 baarzen op een dag (al waren het geen ballon baarzen) waren geen uitzondering.

De natuur

Het gebied is ongekend mooi en en ook interessant voor niet vissers . Er zijn werkelijk honderden meren en meertjes waar je kunt vissen, ik ben nog geen water daar tegengekomen waar geen goed visbestand zat, de een  nog mooier als de ander.

je ruikt de snoek gewoon bij zulke kantjes

Wil je ook een vistrip maken naar Värmland of een andere lokatie in Zweden of Scandinavië?

NOVASOL vakantie huizen hebben 10.000+ vakantie huisjes in deze regio en je kunt er altijd een vinden die precies is wat jij zoekt, wil je maar met 2 man of je hele visclub, alles is mogelijk.

Dankzij het zoeksysteem op de vindt je snel en duidelijk het beste huisje in het gebied waar je naar toe wil.

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.

Recente artikelen

Kunstaas Tunen

Gepubliceerd door Team Roofvisnet

Roofblei Codes

Met extreem soepele en precieze loop.