• Brackish Cup: Deense, ondiepe, brakwater snoeken

Zelf blijf ik het bizar vinden, snoek vangen op zout (brak) water! Zelf maakte ik het niet lang geleden voor het eerst mee op het Duitse eiland Rügen tijdens een New Product Camp van Shimano! Met een van mijn eerste worpen met een Storm Wild Eye ving ik mijn enige Duitse metersnoek en tijdens de dril zag ik diverse kwallen voorbij drijven. Tja, dat is wat anders dan in het slootje voor de deur.

TEKST EN FOTO’S: SJOERD BELJAARS

Bij Rügen ving ik op een van mijn eerste worpen een mooie metersnoek te midden van de kwallen.

De snoekvisserij op Rügen is bijzonder te noemen. De vis vreet zich vol aan vette haring en logischerwijs worden er geregeld echt dikke monsters gevangen waar je u tegen zegt. Qua vistechniek komen we toch het meest in de buurt van werpen met shads op relatief diep water.

Rügen is zeker niet de enige in haar soort; velen zullen wellicht meteen aan Västervik in Zweden denken, maar dichterbij huis vinden we in Denemarken het water Stege Bugt, niet veel meer dan een enorme baai van de Baltische Zee in de Deense provincie Zealand. Hier is sprake van een vergelijkbare biotoop als rondom Rügen, met als grote verschil dat de succesvolle snoekvisserij zich op het kniediepe afspeelt. Ja, je leest het goed, kniediep. We hebben het hier over een strikezone die nog geen 60 cm diep is, soms zelfs ondieper dan 40 cm.

De voorbereiding voor de wedstrijd beloofde al veel goeds; wadend vingen we ons het schompes op soms nog geen 40 cm water…

Probeersels voor de dode uurtjes. Rechts een look-a-like van een zwarte grondel, die ik ondiep door de waterplanten wilde trekken.

De voorbereiding: Eerst maar eens goede steak naar binnen werken the day before op het betoverende moensklintresort!

In ‘The Lodge’ was het een internationaal gebeuren met Frederic Julian van Illex uit Frankrijk, de bevlogen Illex pro-staffer Per Stenberg uit Zweden, de knotsgekke Noor Erik Wallman, de Deense ‘celebrity’ Gordon P Henriksen en mijzelf als Nederlandse afgezant. Hier op de foto toont Gordon enkele hotspots m.b.v. Google Maps.

Met name in de herfst en winter trekken snoeken hier naar toe om zich tegoed te doen aan allerhande vetrijke voedselbronnen met als kers op de taart de zwarte grondel en Kesslergrondel, die ook in Denemarken uitheems zijn, maar reeds alom vertegenwoordigd!

Momenteel is Denemarken behoorlijk in de ban van het roofvissen en wat wil je met toonaangevende merken als Savage Gear en Westin (Fairpoint), die hier gehuisvest zijn. De meeste roofvissers hanteren voor snoek en baars het catch & release principe en willen niets liever dan dit over te dragen aan diegenen die hier (nog) niet aan meedoen. Het werd tijd voor een landelijke affiche om dit eens goed onder de aandacht te brengen en om een lang verhaal kort te maken kozen ze de Stege Bugt uit voor een heuse, tweedaagse roofviswedstrijd met een goede behandeling van roofvis hoog in het vaandel.

Een enorme loods als uitvalsbasis voor de wedstrijd!

Zeer professioneel opgezet! Uiteindelijk zouden er bijna 150 roofvissers deelnemen aan de wedstrijd!

Ladinkje meetplanken! Uiteindelijk zouden ze ook erg bruikbaar zijn om vastgelopen boten op het ondiepe weer vrij te krijgen…

Zelf werd ik uitgenodigd door de Deen Gordon P. Henriksen, binnenkort als visgids te zien in het tv programma Kingfisher op National Geographic en als freelancer bezig om de provincie Seeland op de kaart te zetten. Zelf heeft hij een visboot en samen zouden we een gooi doen naar de aantrekkelijke geldprijzen die op het spel stonden. De hoofdprijs zou gaan naar diegene met de grootste snoek en was goed voor ruim € 1400,-. Daarnaast zouden de 14 kleinere snoeken en 5 grootste baarzen ook prijzen opleveren. Niet verkeerd toch?

Voor Gordon is de Stege Bugt zo’n beetje zijn thuiswater en ik was dus in goede handen. Bij de voorbereiding hadden we wadend gevist op ondieptes vlakbij het plaatsje Stege en dat was in een woord waanzinnig! De snoeken waren hier door het dolle en vlogen als gekken op onze Savage 4Plays met grondelkleuren. Geloof het of niet, een van de andere vissers, Marten Olsen, die die dag met ons mee ging, voelde en zag zelfs een snoek door zijn benen heen zwemmen. Een panna van een snoek zeg maar…

Het startsein…

Ruim 70 boten komen in beweging!

Ik viste samen met Gordon P Henriksen, binnenkort te zien bij King Fisher op National Geographic. Dit was zijn thuiswater en ik was dus in goede handen!

Drie keer raden waar wij de wedstrijd zouden aftrappen… Toch hadden we geen hoge verwachtingen, want tijdens die betoverende voorbereiding stond er een windkracht 5 tot 6 en dat is volgens Gordon nagenoeg voorwaarde voor ‘losse snoek’. De eerste wedstrijddag stond er slechts windkracht 2 of 3, plus het feit dat wij niet de enige waren die dachten dat er hier wel wat te halen viel. Bij aankomst op de stek lagen er hier zo al gauw 5 tot 6 boten op de ondieptes. Desalniettemin kregen we genoeg actie, waarbij vooral het stop & go vissen lonend bleek te zijn. 90% van de aanbeten kregen we tijdens het stil hangen van het kunstaas. Zo ving met name Gordon echt mooie vissen, allemaal van rond de 80 cm. Beiden wisten we dat we echt een groter formaat nodig hadden voor de eindzege. Ook al zijn we niet vies van geldprijzen, ons hoorde je niet klagen met die waanzinnige aanbeten op het ondiepe! Toch werd op dit stuk de eerste metersnoek gevangen, niet door ons helaas!

Genoeg actie met vissen van om en nabij de 80 cm.

Gehaakt om het ondiepe heb je bijna springgarantie!

Erik ving die ochtend zijn PR baars van 46 cm en werd ter plekke omgedoopt tot de perchmeister!

Later op de dag viel de wind er helemaal uit en bleven ook de aanbeten uit. Het spel van wisselen met kunstaas en zoeken naar de juiste diepte kon beginnen. Nou ja, laat ik zo zeggen, de vis wilde simpelweg niet meer, wat we er ook aanknoopten en op welke diepte we het ook probeerden.

’s Middags knalde de wind er volledig uit en was het gedaan met de pret!

Fred (l), Per (m) en Erik (r) zoekend naar snoek tijdens een moment van algehele passiviteit.

De voorspellingen voor de volgende dag waren alles behalve veelbelovend. Als we geluk zouden hebben zou een Bft’je 1-2 nog een beetje iets van een kabbel op het water toveren, maar veel hoefden we daar niet van te verwachten. Gelukkig zitten de weermannen er vaak genoeg naast en stond er met windkracht 3-4 toch een behoorlijke kabbel op het water. ‘Stick to the plan en halen wat er te halen valt op het ondiepe’, aldus het plan van Gordon die dag. Wederom was de ochtend productief, bleven grotere snoeken uit, ging de wind liggen in de middag en was het toen over met de pret.

Kraakhelder water en dus natuurlijke kleuren. Met name groene en bruine tinten waren succesvol…

De tweede dag hadden we erg veel last van door de wind losgeslagen zeegras.

Ook de tweede dag was de ochtend toch weer productief!

Natuurlijk speelde het in ons hoofd om ook eens ons heil te zoeken op dieper water en dat hebben we ook gedaan. Nou ja, we zochten een van de vele diepere geulen op en wierpen van een meter of 4 tot 5 naar ondiepe plateaus toe. Niks, noppes. Het water was kraakhelder en we konden met het grootste gemak de bodem zien. Continu was onze blik ook daar op gericht, maar we hebben niets zien liggen of weg zien schieten. Achteraf blijkt dat we qua aanpak de juiste keuze hebben gemaakt, want alle grote snoeken zijn op het ondiepe gevangen. Ik denk dat het er uiteindelijk op neer kwam wie een van de monsters op het ondiepe tegen het lijf zou lopen!

Metersnoek van het ondiepe voor een van de deelnemers. Er was niks mis met onze strategie!

De winnende vis van 107 cm, gevangen door de Deen Claus Bagge Larsen op 35 cm water met een Buster Jerk.

Ikzelf heb genoten van de Brackish Cup, want we hadden actie genoeg. Verder is dit voor mij eens te meer een les dat roofvis zomaar ontzettend ondiep kan zitten, iets dat ik me desalniettemin nog steeds moeilijk kan voorstellen! Monsters op nog geen 40 cm?